pediatra wizyty domowe

Przyczyny, objawy i leczenie zapalenia migdałków.

Zapalenie migdałków jest jedną z najczęstszych chorób, zwłaszcza u dzieci, dlatego warto wiedzieć, czym jest, na czym polega, jakie są jego przyczyny i możliwe sposoby leczenia. Organizm ludzki jest bardzo mądry i posiada niezbędne narzędzia, aby próbować bronić się przed czynnikami zewnętrznymi, które mogą powodować infekcje. Dlatego, gdy pojawia się wirus lub bakteria, uruchamia wszystkie swoje mechanizmy obronne i poprzez objawy pokazuje, co się w nim dzieje.

Co to jest zapalenie migdałków?

Zapalenie migdałków to zapalenie migdałków, zwanych też migdałkami lub migdałkami. Migdałki to dwie masy na początku gardła, każda po jednej stronie, o owalnym kształcie i różowawym kolorze. Wielkość migdałków zwiększa się, osiągając maksymalny rozmiar między 3 a 6 rokiem życia, a zmniejsza się od 8 roku życia, kiedy to uzyskują swój ostateczny rozmiar. Zapalenie występuje w odpowiedzi na infekcję, czy to wirusową, czy bakteryjną, a gdy tak się dzieje, stają się one spuchnięte, czerwone, a nawet wypełnione ropą, co utrudnia przełykanie. Zwykle bardzo często występuje u dzieci, ale niektórzy dorośli mogą na nią cierpieć również do około 50 roku życia.

Rodzaje zapalenia migdałków.

Ostre zapalenie migdałków.

Ostre zapalenie migdałków jest dość powszechne u dzieci i młodzieży i z reguły jego czas trwania  jest krótki.

Przewlekłe zapalenie migdałków.

Przewlekłe zapalenie migdałków nie jest tak powszechne, ale występuje wtedy, gdy migdałki są dotknięte jakimś rodzajem infekcji, wirusowej lub bakteryjnej, która nie goi się i prezentuje swoje różne objawy z przerwami przez ponad 6 miesięcy. Rodzaj anginy można również podzielić na infekcję wirusową lub bakteryjną, a ich główną różnicą jest rodzaj występujących objawów. Aby wykryć, dlaczego doszło do zakażenia, konieczne jest wykonanie przez lekarza pediatrę testu na obecność paciorkowców lub, w przypadku jego braku, pobranie małej próbki w celu wykonania posiewu i ustalenia przyczyny.

Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, czy jest to angina bakteryjna, ponieważ jeśli tak, to leczenie odbywa się za pomocą antybiotyków, natomiast jeśli jest to wirusowa, to nie jest to konieczne. Trudno jest odróżnić anginę wirusową od bakteryjnej wyłącznie na podstawie objawów lub wyglądu gardła, choć jak widzieliśmy, istnieją pewne informacje, które mogą nas naprowadzić na możliwą przyczynę.

Objawy zapalenia migdałków.

Ciągły kłujący ból w górnej części gardła.

Ból podczas połykania, niezależnie od tego, czy jest to pokarm stały czy płynny, a nawet ślina.

W ciężkim zapaleniu migdałków ból może dryfować do uszu.

Ból głowy.

Gorączka.

Kaszel.

Zmęczenie.

Ogólne złe samopoczucie.

Utrata głosu.

Niewyraźna mowa.

Ból przy otwieraniu ust.

Ropa w migdałkach.

Nieprzyjemny posmak w ustach.

W przewlekłym zapaleniu migdałków te objawy nie są dominujące, ale dochodzi do zapalenia migdałków i węzłów chłonnych, a nawet może wystąpić utrata głosu lub halitoza.

Jak można wyleczyć anginę?

W przypadku  bólu gardła i zapalenia migdałków bardzo ważna jest wizyta u pediatry warszawa, aby mógł on ocenić sytuację, stwierdzić, czy jest to choroba wirusowa, czy bakteryjna i móc przeprowadzić leczenie anginy, które uzna za konieczne.

Domowe sposoby.

Stosowanie powszechnie stosowanych leków przeciwbólowych w celu zmniejszenia bólu, dyskomfortu i gorączki.

Jeśli po zażyciu leków przeciwbólowych rozwój anginy nie uległ poprawie, lekarz pediatra zdecyduje, czy konieczne jest rozpoczęcie leczenia lekami przeciwzapalnymi, a nawet antybiotykami.

Stosowanie specjalnych leków w celu poprawy dysfagii i możliwości połykania płynów lub ciał stałych.

Płukanie gardła wodą z miodem i cytryną.

Płukanie gardła słoną wodą.

Picie herbat ziołowych.

Zażywanie witaminy C.

Utrzymanie odpowiedniej wilgotności w domu.

Unikanie narażania pacjenta na działanie czynników drażniących, takich jak zapach środków czystości, tytoniu.

Ingerencja chirurgiczna.

Jeśli po zastosowaniu wszystkich tych zabiegów, zapalenie migdałków nie zmniejszyło się i staje się nawracające, lekarz pediatra wizyty domowe oceni konieczność zalecenia operacji usunięcia migdałków. Operacja jest prosta i bardzo szybka, a przeprowadza się ją najczęściej z użyciem radiofrekwencji, aby uniknąć powikłań i skomplikowanego okresu pooperacyjnego.

Podsumowanie.

We wszystkich przypadkach zapalenia migdałków ważne jest, aby chory dużo odpoczywał i spał, zapobiegał odwodnieniu, które zwiększa dyskomfort w gardle oraz dbał o to, aby niewielkie ilości pokarmów, które chory może spożywać, były łagodne w smaku i ciepłe. Paradoksalnie — lody mogą znacznie złagodzić ból gardła, zapewniając uczucie znieczulenia na zimno.